F.C. København Fan Club

thumb_up 17022 Synes godt om
favorite 357 favoritter
Øster Allé 50 - st.
2100 København, Danmark
phone
Klik for at vise telefon
Anmodning om information

F.C. København Fan Club Company Information

Generelle oplysninger

FCKFC's historie

F.C. København Fan Club (FCKFC) blev stiftet den 24. oktober 1991.

Foreningen er dermed ældre end klubben, som officielt først blev stiftet den 1. juni 1992. Foreningen blev stiftet som et udspring af den tidligere KB Fan Klub i forbindelse med, at det blev vedtaget, at KB og B1903 etablerede en overbygning vedrørende deres respektive førstehold.

FCKFC er klubbens officielle fanklub og har derfor gennem årene været klubbens medspiller omkring udviklingen af aktiviteter for tilhængerne og det naturlige bindeled mellem klub og fans. Fanklubben blev etableret med inspiration fra England, hvilket også gav inspiration til både en decideret børneklub (De Unge Løver) samt maskotkonceptet, hvor et af de yngste medlemmer løber på banen med en spiller. I foreningens første mange leveår var det endvidere blandt foreningens fornemmeste opgaver at organisere stemningen til kampene i Parken og transport til klubbens udebanekampe. Allerede i midt 90 ́erne begyndte fanklubben at producere de første tifoer – dog lidt mindre prangende end dem vi kender i dag, men mange vil helt sikkert kunne huske den enorme spillertrøje, der ofte blev luftet på C-tribunen op gennem 00’erne.


Fanklubben ansatte i 1997 den første fuldtidsansatte på kontoret (der på det tidspunkt også var formanden for foreningen, Thomas Kristensen) til at administrere det daglige foreningsarbejde. Lige siden har FCKFC haft lønnede ansatte til at drive foreningen dagligt. I 2004 blev der ansat endnu en fuldtidsmedarbejder og størst var lønningslisten, da der yderligere var ansat en ungarbejder.

I begyndelsen af foreningens levetid gik udviklingen i medlemstallet langsomt fremad og i mange år var man, sammenlignet med ærkerivalerne fra Vestegnen den lille klub rent tilhængermæssigt. I de første mange år var det en sjældenhed at møde synet af andre FCK ́ere i gadebilledet og i denne periode var der heller ikke de store midler at arbejde med i FCKFC, hvorfor man var mindre synlig på tribunerne i form af tifoer end tilfældet er i dag. På tribunen kendte stort set alle hinanden og den frie seating gjorde det nemt at lære andre fans at kende. Derfor var sammenholdet også et helt andet. Fan klubben havde en lille bod under Nedre C, der både fungerede som samlingspunkt i pauserne, men som også stedet, hvor man lagde alle sine sparepenge for at tage med på udebaneture i Danmark.

Selvom F.C. København allerede var en stor klub med masser af potentiale, så var fans og spillere forenet på en helt anden måde end i dag. Fanklubben arrangerede f.eks. bowlingaftner med spillerne, hvor det ikke var ualmindeligt at det var spillerne, der lukkede og slukkede festen.

FCKFC havde også stor succes med ”3 mand frem” der kørte i flere år. Det var i alt sin enkelthed et panel bestående af tre personer fra F.C. København, der svarede på spørgsmål fra fans et par timer.

Selve fodboldkulturen har ændret sig meget siden FCKFC så dagens lys. Det er blevet en helt anden måde at gå til fodbold på og det sociale aspekt, som var grundlaget for fanklubbens opstart, er ikke længere det essentielle. I takt med at den moderne fodbold har vundet frem, er distancen mellem spillere og fans blevet større, på trods af at samarbejdet med selve klubben aldrig har været stærkere. Og samspillet mellem F.C. København og FCKFC har betydet meget for den københavnske fodboldkultur som man kender den i dag. I 2005 åbnede FCKFC op for dialogen mellem C2 (der på det givne tidspunkt var den del af Nedre C, der vardet stemningsskabende afsnit) og F. C. København. Den dialog endte ud i projektet om en stemningstribune og resultatet heraf er den tribune som vi nu kender som Sektion12.


Fanklubben har altid forsøgt at gå forrest for at skabe de bedste forhold for fans. Derfor blev FCKFC også medstiftere af paraplyorganisationen Danske Fodbold Fanklubber (DFF) hvor fodboldfans på tværs af klubber forenes om at skabe ordentlige vilkår på alle danske stadions samt løse udfordringer i samlet flok.


Rent økonomisk ændrede det sig i 2006, hvor klubben for første gang kvalificerede sig til Champions League. Den store positive hype der var omkring klubben smittede af på medlemstallet, der i dette efterår steg til over 22.000. Kontoret arbejdede i døgndrift og meldte 4500 nye medlemmer ind på bare 2 måneder.

Samme efterår afvikledes den til dato absolut største udebanetur, da man lejede en hel terminal i lufthavnen for at sende fans til Manchester.


Siden 2006 er medlemstallet, desværre, stille og roligt faldet. Dette har der været flere forskellige årsager til. Den primære årsag til faldet har dog skyldes den generelt dalende interesse for fodbolden i Danmark. Det har været et problem, samtlige danske fodboldfanklubber har lidt under, og den moderne fodboldkultur som vi kender i dag har også gjort levevilkårene sværere for fanklubberne. Tv-kampe afholder folk fra at komme på stadion og en del af foreningens tidligere opgaver, er som en naturlig del af udviklingen blevet opgaver som F.C. København har overtaget. Derfor blev det også en nødvendighed for FCKFC at redefinere begrebet fanklub. Det er nu i højere grad FCKFC’s opgave at varetage mange af de administrative ting omkring fankulturen, som er med til at give alle tilhængere de bedste forhold til FCK’s kampe.

En af de større sager FCKFC har stået i spidsen for, var retssagen for de 484 F.C. København Fans der blev ulovligt anholdt i Brøndby 1. december 2013, men fanklubben bruger også tid på sager der er knapt så store og synlige i medierne. Det kan være alt lige fra større udvalg i madboderne, billetpriser og visitationer til dialogmøder med politiet.

Udover at sikre de helt basale vilkår for fans er i orden, så er foreningens største aktiver blevet tifoudvalgetog udebaneture. FCKFC bruger årligt rigtig mange midler på tifo - tusindevis af kroner og tusindevis af arbejdstimer. Det er et område, der er ekstremt vigtigt for foreningen, da tifoer ikke alene er et stemningsskabende element og en støtte til spillerne, men ligeledes en måde at sprede det gode budskab samt gøre F.C. København synlig udenfor landets grænser.

Selvom fanklubben ikke længere har behov for at leje en terminal, når der arrangeres udebaneture, så er turene stadig noget der vægtes højt. Det har aldrig været billigere at rejse på egen hånd i Europa, men der er stadig efterspørgsel på nem og hurtig transport og erfaringerne har gjort FCKFC utrolig effektive på netop dette område. Fanklubben kommer selvfølgelig også til undsæ tning, hvis der skulle opstå uventede udfordringer i Europa, eller hvis ikke lige er taget højde for at der er 100 km. fra stadion til lufthavn og togene ikke kører om natten.

På alle disse år har der selvfølgelig været både op- og nedture, og det er ingen undtagelse i FCKFCs ́s historie. Et par turbulente år med uenigheder i bestyrelsen og stor udskiftning af bestyrelsesmedlemmer kostede foreningen dyrt, og det har taget flere år at finde det fælles fodfæste igen. I 2011 stod man overfor at skulle danne en helt ny bestyrelse og heldigvis blev erfarne og fornuftige mennesker forenet om denne opgave, som de har varetaget lige siden. Der har blot været få udskiftninger de seneste år, hvilket har givet en større ro og balance. Bestyrelsen har brugt kræfter på at gøre fanklubben en til en altomfavnende forening, hvor der er plads til alle typer fans - uanset hvilken tribune du ser fodbold fra eller hvilken fase i livet du befinder dig i.

I dag har FCKFC igen under 10.000 medlemmer, men på trods af nedgangen er vi stadig Danmarks største(og bedste) fanklub.

Øster Allé 50 - st. København

Åbningstider
Mandag:
09:00 - 16:00
Tirsdag:
09:00 - 16:00
Onsdag:
09:00 - 16:00
Torsdag:
09:00 - 16:00
Fredag:
09:00 - 16:00
Parkering
Virksomheden har en parkeringsplads.
Telefonnummer
+4535432343
linki
Sociale regnskaber
Nøgleord
sportsklub

F.C. København Fan Club Reviews & Ratings

How do you rate this company?

Er du ejer af denne virksomhed? Hvis det er tilfældet, må du ikke miste muligheden for at opdatere din virksomheds profil, tilføje produkter, tilbud og højere position i søgemaskinerne.

En lignende side til din virksomhed? Sørg for, at alle kan finde dig og dit tilbud. Opret en dedikeret virksomhedsside på Yoys - det er nemt og enkelt!
Tilføj din virksomhed